torsdag den 28. marts 2013

Lenovos bud på Chromebook

Ny dansk skole-chromebook?


Efter dialog med Lenovo Danmarks direktør, har jeg været så heldig at få lov at teste en ægte chromebook fra Lenovo. Det er modellen X131e, som netop er lanceret på det amerikanske marked. Jeg har indsat et par links i slutningen af dette indlæg, hvor du kan læse meget mere om dette.

Jeg har testet den ret intens over en 14 dages periode både professionelt og privat for at finde dens potentiale.

Udpakning




Første boot og lidt opsætning

video





Dansk tastaturlayout


Æ Ø Å er her og kan produceres på tastatur


Design


Robust kabinet, lækkert tastatur, langt flere ægte genvejstaster end de øvrige chromebooks jeg har set eller testet, indbygget kamera.


HDMI out, usb 2.0 og strøm samt lås


VGA out, 2 styks usb 3.0, kablet net, lyd ud+ind

Tanker om bud på en Lenovos Chroombook
Der er stor forskel på om en computer skal bygges til privat brug eller til skolebrug. Det er ganske tydeligt, at Lenovo har bygget deres chromebook ud fra deres mange års erfaring som leverandør til skolesektorene rund om i verden - også Danmark. Den er ganske robust bygget, og det er min klare fornemmelse, at den vil holde langt længere tid i en dansk folkeskoleelevs taske end de øvrige modeller, som jeg har set eller testet - det er Samsungs, HPs og Acers bud. Samsungs to modeller har jeg tidligere testet på denne blog - de øvrig modeller har jeg testet i London under de to sidste BETT-shows.

Se Lenovos egen "totur-test" af maskinen her: http://bcove.me/3f72howg

I testperioden har den været ganske stabil og fundet og hold alt netværk jeg har budt den - privat og professionelt i såvel folkeskolen og på mit arbejde på UCN. Batteritiden er ganske glimrende, fin skærmoplæsning, hurtig boot og bare lækker at skrive på. Det er i mine øjne den PERFEKTE maskine til folkeskolens mellemtrin - UNDER den forudsætning at skolen anvender Google Apps For Education som pædagogisk platform. Den er prisbillig - muligvis 2300-2400 kroner - dette er jeg ved at få bekræftet.
Jeg ser chroombook som en primær maskine, som så kan suppleres med en second screen - tablet eller smartphone.

Lenovo har med stor sikkerhed "skudt papegøjen" - og hvorfor så det?

1: De har en robust skolemodel af en chromebook klar i produktionen.
2: Den kan produceres med ÆGTE dansk tastatur.
3: Lenovo er ALLEREDE leverandør på SKI og arbejder aktivt på at få chroombooken med på aftalen!
4: Den er prisbillig både på kort og lang bane!!!!! (TCO - Total Cost of Ownership).
5: Super hurtig.
6: Minimal indsats for vedligehold af IT-personale!

Læs mere her om Leonvo X131e her: